snowiestravel.reismee.nl

Thailand, Kanchanaburi

Kanchanaburi

Woensdag 14 december 2005/Donderdag 15 december
Op woensdag 14 december om 12.35 uur (Nederlandse tijd) vertrokken we met Eva Air vanaf Schiphol op weg naar Bangkok waar we om 23.50 uur (Nederlandse tijd) landden. Plaatselijke tijd 05.50 uur (donderdag) wat betekende dat we nog een hele dag voor ons hadden. Na het ophalen van de bagage en de paspoortcontrole besloten we om met de trein naar Centraal Bangkok te gaan. We kochten 2 tickets voor 20 Bath (44 euro cent) en zaten voor dit geld bijna 1½ uur in de trein. De armoede die we onderweg tegenkwamen was heftig en we keken onze ogen weer uit. De trein paste prima bij het straatbeeld van Bangkok. Deuren staan gewoon open tijdens de rit, mensen springen in en uit de trein en roken een sigaretje wanneer de trein een stop maakt op een tussen station. Wat gaat dat hier allemaal makkelijk!! Aangekomen op onze eindbestemming bekeken we hoe we verder moesten om bij ons hotel te komen en al snel besloten we dat we met de Tuk Tuk verder gingen. Rijden met een Tuk Tuk is een soort kermisattractie met gevaar voor eigen leven maar we hadden het zeker niet willen missen! Aangekomen bij ons Hotel ontvingen Thaise bellboys ons met buigende bewegingen en brachten ons naar onze hotelkamer. Hoewel we toe waren aan slaap gaven we hier niet aan toe. We fristen ons op en voelden ons een stuk beter. Bij 333.travel, die kantoor houdt in het Hotel, boekten we een fietstocht door Bangkok voor donderdag en een binnenlandse vlucht voor 23 december naar Phuket. Helaas zaten alle binnenlandse vluchten naar Ko Samui vol en onze planning moest daarom worden gewijzigd. Vanaf Phuket zullen we met de ferry naar Ko Phi Phi varen.....Nadat we dit hadden geregeld gingen we Bangkok in om o.a. wat te gaan eten. Helaas moesten wij al snel betreuren dat het niet meevalt in Bangkok om een schoon eettentje te vinden waar je Thais kunt eten. Vlees, groenten en veel onbekend eten staat open en bloot in de zon en wordt bereid tussen de uitlaatgassen van het vele verkeer in Bangkok en dat ging ons toch echt te ver. Hoe erg kan het zijn dat je dan uit nood, in een land met zo een fantastische keuken, beland in een cafetaria waar we een tosti bestelden!!! We voelden ons een Nederlander die in Benidorm een kroket bestelt bij broodje van Kooten! We waren teleurgesteld maar zeiden tegen elkaar dat het straks in het binnenland allemaal anders zal zijn. Na onze maaltijd gingen we verder Bangkok in en bleven ons verbazen over de vieze stad. We wandelden langs veel winkels en maakten al snel een stop bij een massagesalon waar we ons voor 139 Baht p.p. (3 euro) een uur lang lieten verwennen met een voetmassage. Het was zalig en Bangkok bezorgden ons weer een glimlach. Met de Tuk Tuk lieten we ons afzetten bij een stadion waar we een Muya Thai wedstrijd bekeken. Een leuke ervaring maar helaas bleven we niet tot het einde omdat we zo moe waren en ik (Odette) heel erg hoofdpijn had. Met een taxi gingen we terug naar ons Hotel waar we Roomservice een heerlijke Thaise maaltijd lieten bezorgen. Gebroken van een zeer lange dag lagen we om 22.00 uur al op bed in de hoop dat we morgen wakker zullen worden van onze wekker die om 5.00 uur gaat...!!!

Vrijdags 16 december
Fris en uitgeslapen stonden we om 05.00 uur op. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt in ons hotel namen we om 07.15 uur de taxi naar het bedrijf waar wij de fietstocht boekten. Iet te vroeg kwamen we om 07.30 uur aan. We werden ontvangen met koffie in een, voor Thaise begrippen rijk en mooi huis. Wij waren de enige voor de excursie van 08.00 uur dus hadden we de gids voor ons alleen. In Thailand wordt links gereden dus dat was wel even wennen. We begonnen met onze fietstocht door de buurten van Bangkok waar we kennis maakten met de locals en je dus een reële indruk krijgt van hun levensstijl. Een cultuurshock krijg je hier wel en even besef je weer hoe ontzettend rijk wij Nederlanders zijn. Na door de buurten van Bangkok te hebben gefietst kwamen we aan bij de rivier waar we op een drijvende veranda genoten van wat drinken. Onze fietsen werden in een bootje gezet en hiermee gingen we naar de overkant, de jungle van Bangkok. Vanaf het groene hart van Bangkok zag je het metropool van Bangkok liggen. Hoge gebouwen en smog kon je bekijken vanaf de andere kant, een raar fenomeen. We fietsten heerlijk en genoten van het sfeertje en de prachtige omgeving. Onze gids nam ons mee naar een local restaurantje waar we Pad Thai kregen en Thaise zoetigheid. Het was top!! Rond 13.00 uur kwamen we weer terug bij het bedrijf en na een fietstocht van 5 uur waren we blij dat we weer mochten lopen. We namen een taxi terug naar ons hotel om onze rugzakken op te halen, dronken nog wat bij het zwembad en namen toen een taxi naar Koa San Road, de backpackers straat van Bangkok. We belandden in een waar walhalla. Hier zag het er allemaal stukken beter uit dan in de wijk Pratunam waar we onze eerste overnachting hadden. Een lange straat met alleen maar hotels, travelagencies, eettentjes, souvenirwinkels en internetcafés. We gingen op zoek naar een hotel en binnen 5 minuten hadden we al iets gevonden wat naar onze zin was. Voor 700 Bath hadden we een basic kamer met tv, airco en douche met warm water. We dropten onze rugzakken en gingen gelijk de straat weer in. We namen plaats bij een eettentje en tot onze verbazing konden we hier gewoon eten bestellen vanaf een menukaart, dat hadden we nog niet meegemaakt. Na een heerlijke Thaise maaltijd besloten we om maar weer een massage te nemen. Allebei genoten we van een voetmassage. Het was weer heerlijk al vonden we de massage van de dag ervoor beter, en die was nog goedkoper ook!!!! We liepen nog wat rond en inmiddels hadden we alweer honger gekregen dus maar weer eten!! Rond 22.00 uur waren we allebei gesloopt van de zware fietstocht...dus maar lekker slapen want de wekker gaat weer om 5.00 uur.

Zaterdag 17 december
Na een onrustige nacht, mijn nachtrust werd verstort door zeer luidruchtige mensen op de gang, ging de wekker om 05.00 uur en om 05.30 uur stonden we op om de trein van 07.45 uur te nemen naar Kanchanaburi. Om 06.45 uur namen we een taxi naar het station waar we om 07.00 uur arriveerden. Het leven in Bangkok was al volop in gang. Op de plaatselijke markt bij het station werd al druk gehandeld in groenten, fruit, vlees en veel andere soorten eten. Ons idee was om bij het station te ontbijten maar omdat er alleen maar een paar eettentjes waren die warm eten verkochten besloten wij om wat brood te kopen op de markt. Voor 30 Bath (66 euro cent) kochten we 2 broden en crackers. We bestelden koffie bij een tentje en in het zonnetje aten we onze heerlijke brood en crackers en dronken we onze koffie en toen de trein om 07.30 uur binnenreed op het station zochten we alvast een plekje uit in de trein. Omdat er alleen een 3e klas trein naar Kanchanaburi ging waren we genoodzaakt om ruim 3 uur op houten bankjes door te brengen maar voor 100 Baht (2,20 euro) kan je ook niet te veel verwachten. Ondanks de houten bankjes hadden we een leuke treinreis waar veel Thaise mensen hun eten en drinken verkochten. Aangekomen op het station van Kanchanaburi gingen we lopend naar de rivier op zoek naar een plaats om te slapen. Uit de Lonely Planet haalden we een leuk guesthouse voor 550 Bath (ongeveer 9 euro). Een drijvend guesthouse met onze eigen veranda met een prachtig uitzicht over de rivier en een fantastisch restaurant. We aten 's middags voor 5,60 euro. Voor dit geld hadden we een Thai Whisky, ½ liter bier, 2 fruitshakes, gebakken banaan, groene curry met kip en Pad Thai. Lovely Thailand! Na het eten gingen we op zoek naar een tour voor de komende dagen maar dit viel niet mee. Tours worden te kust en te kuur aangeboden maar omdat wij de Erawan Waterfalls, the Bridge over the River Kwai en het wassen van olifanten in onze tour wilden viel het niet mee om een goede tour te vinden. Na lang zoeken en goed informeren vonden we uiteindelijk een tour waar deze 3 dingen in voorkomen. Morgen om 12.00 uur worden we opgehaald, we zijn benieuwd. Toen ik vanavond dit reisverslag aan het typen was, heerlijk relaxt op bed met een drankje en een sigaret, hoorde ik ineens een vreemd geluid, ik keek op en mijn oog viel direct op een vreselijk groot formaat kakkerlak. Onno, die naast mij lag te dutten, moest het ontgelden met mijn schrikreactie en ook hij schrok van het formaat. Met een tuiltje gedrukt tegen de muur heeft Onno de kakkerlak heen en weer geschud, hij viel op de grond en Onno zwiepte het monster naar buiten waar hij in de rivier plonsde. Direct heb ik mijn mottenballen uit mijn rugzak gehaald en verspreid langs de kieren van de deuren. Op hoop van zegen dat ze wegblijven. Ik was, behalve dat ik gisteren gefrituurde kakkerlakken op Koa San Road zag, nog niet geconfronteerd met een levende!! Welcome to Thailand.....!!!!!