snowiestravel.reismee.nl

Nog een keer op pad met onze blauwe druif????.....

Wanneer wij dit schrijven zijn we 2208 mile, ofwel 3532 kilometer verder op onze teller vanaf het moment dat we zijn vertrokken vanuit Haarlem. De indrukwekkende Spaanse Pyreneeën, met zijn prachtige bergen, meren, rivieren en vele uren zon, brengt ons bijna alles waar we naar op zoek zijn. Wat we missen zijn de echte Spaanse tapas die wij eerder, tijdens onze vakantie door Andalusië , veelvuldig aten.

Met onze blauwe druif, om in de woorden van Agnes te spreken, trotseren we kilometers door de Pyreneeën en maken een wandeltrack door het nationale park Ordesa Y Monte Perdido, hidrospeeden we over een rivier en rijden we met een buggy door het ruige landschap van de Pyreneeën.

Dat hidrospeed voor waaghalzen is blijkt al snel wanneer Odette bijna hyperventilerend zichzelf aan een boomstam probeert vast te houden om maar niet te worden meegesleurd door het water. Wanneer zij van haar gids te horen krijgt dat zij er op dit punt onmogelijk uitkan zit er niets anders op dan de tocht door het water voort te zetten. Over een afstand van twee kilometer mag zij achter de kano van de gids hangen zodat zij niet bang hoeft te zijn om in een rapid terecht te komen en wanneer het eind in zicht is, is zij blij dat ze weer voet aan wal kan zetten.

Onno zet zijn tocht van 7 kilometer voort en geniet van elke meter die hij wordt meegesleurd door het water. Hoe naïef kon Odette zijn om te denken dat hidrospeed minder heftig is dan raften? Stom, want je vaart over dezelfde rivier als rafters dat doen alleen ervaar je het vele male heftiger omdat je niet, zoals bij raften in een boot zit, maar gewoon met een soort board met je hele lichaam in het water ligt. Goed, weer een ervaring rijker.

Dat buggy rijden wel in het straatje van Odette ligt mag duidelijk zijn. Hier gaat het immers om snelheid op vaste grond en mensen die Odette kennen weten dat zij hiervan houdt.

We verlaten de Spaanse Pyreneeën om op tijd te zijn voor San Fermin (stierenrennen) in Pamplona. We rijden naar de enige camping in de buurt van Pamplona, maar wanneer we aankomen zijn we verbijsterd over de enorme gekte die er heerst op de camping. Er staan mensen om het verkeer te regelen en wanneer we alles ‘hutje aan mutje' zien staan besluiten we dat we hieraan niet mee willen doen. Even hebben we kunnen proeven van het San Fermin sfeertje maar voor ons geen reden om te blijven. Via Bardenas Reales, het woestijngebied van Spanje, rijden we naar San Sebastian waar we genieten van werelds meest culinaire stad.

Omdat we nog maar een week te gaan hebben besluiten we om rustig aan door Frankrijk richting huis te rijden, maar na twee dagen Frankrijk wordt dit plan resoluut veranderd. Ter hoogte van Lyon slaan we rechts af en rijden we met gierende banden richting Zwitserland. We willen weg uit Frankrijk, weg van de stugheid van de Fransen, weg van de Franse taal, weg van de croissants en stokbroden, weg van de rare pispotten maar vooral weg van de vele regen.

Oeps...met dit stukje tekst maken we vast geen vrienden. We zeggen nu al ‘sorry' .

Tongue out

We komen aan bij het meer van Geneve en zoeken een mooi plekje bij het meer. Wanneer we vervolgens naar de supermarkt gaan en zien dat ze hier voor een pak jus d'orange 5,50 euro en een pot koffie 8,50 euro rekenen slaan we werkelijk stijl achterover. Nu wisten we dat Zwitserland geen goedkoop land is maar er zijn grenzen. Morgen rijden we daarom via Duitsland in een rustig tempo terug naar Nederland en sluiten wij onze eerste vakantie met onze VW-bus af. Hiermee zullen we er nog zo een 1000 kilometer bij krijgen op onze teller.

De vraag die wij ongetwijfeld van veel mensen zullen krijgen is vast en zeker of wij nog een keer op vakantie zullen gaan met onze blauwe druif? Het antwoord hierop is zeer beslist NEE. Hebben wij het dan niet naar onze zin gehad? Jawel, we hebben het zeker naar onze zin gehad maar drie weken op pad met een VW-bus van ruim 40 jaar oud, die onze portemonnee , met een benzineverbruik van 1 op 8, leegzuigt en waarvoor je geen enkele luxe terug krijgt, vergt veel incassering- en doorzettingsvermogen.

Toch gaat een ‘korte' volgende vakantie met de VW-bus er zeker komen want ondanks zijn verbruik, de beperkte leefruimte en de technische risico's biedt hij met zijn charme ook veel vreugde, blijdschap en het vrijheidsgevoel maar dan maximaal voor de duur van week.

marco stijnman

Leuk om deze verhalen te lezen, wil graag een camper kopen.
Maar twijfel nu een beetje.
Ik hoop dat de terugreis goed gaat.
MVG Marco

Agnes

Heej Lieverds,

Hahaha .. hier natuurlijk een Frankrijk-ganger ;-)))
Wij herkennen de ervaringen van jullie niet in Frankrijk maar dat mag de pret niet drukken. Toch nog een leuke vakantie gehad begrijp ik maar wel de volgende keer zonder blauwe druif, mits het een weekje duurt!

Nou ja, jullie hebben het in ieder geval geprobeerd ..... en dit pakken ze jullie niet meer af. 1 op 8, daar word je inderdaad niet vrolijk van, toch?!

Nou, doe rustig aan het heb een goede reis en kom veilig weer thuis aan!

Dikke kus en liefs van ons 4tjes.
XXX

Eef

Tja die Fransen zijn ook niet mijn vrienden, probeer ze zoveel mogelijk te vermijden.
Jammer dat je geen lange vakantie meer gaat maken met het busje, maar wel begrijpelijk. Jullie zijn ook wel meteen in het diepe gesprongen met deze vakantie ;-). Ben toch blij dat jullie strakt heelhuids weer terug zijn. Nog veel plezier met de laatste kilometers.

iny

He lieverds, ondank de grote NEE, is dit toch weer een avontuur geweest dat jullie niet meer wordt afgenomen en de verhalen zullen lange tijd in geuren en kleuren de ronde doen. Rijd vooral voorzichtig terug en ik zie jullie snel. Heel dikke kus van julle (schone) zus.

Broer Eer...

Leuk verhaal weer....
Mooi avontuur weer met die dorstige blauwe druif,...

A,........FF een gas tankie in laten bouwen,..........of heb je gas niet in ieder land..? of ander een porsche blok er in doen,...dan het je nog lol bij het stoplicht voor je geld.....haha..

Groetjes Eer en tot volgende week, veilig thuis....
Doei doeii

Rob, Sandra en Chloe

Hoi lieverds,
Wat superjammer dat jullie camper zo veel slurpt, dan wordt het wel heel kostbaar als je ver wilt reizen. Gelukkig kun je dicht bij huis ook heel mooie plekjes vinden :-)
Hele goede terugreis en wij zien jullie snel.
Liefs

Thea en Hans

Hoiii Hoiii
Nou dat zijn wel weer super avonturen jullie weten het ook wel op te zoeken hè , ja het ziet er allemaal spannent uit maar je moet ook wel lef hebben.Maarja dan ons mooie nederlandje maar ontdekken is ook prachtig,en een beetje in de buurt ,Wij hopen dat jullie nog een goede terug reis hebben en nog een beetje mooi weer .Gauw weer tot ziens hè ,veel liefs en de groetjes van ons ,Doeiiiiiiiiiiiii Doeiiiiii Pa en Ma xxx

Gea

Hey hallo,
Jullie maken in ieder geval wel heel wat mee met jullie Blauwe Druif. Die avonturen pakken ze jullie niet meer af. En gelukkig zijn er dichtbij ook hele mooie plekjes. Afgelopen zondag nog in de Kennemer Duinen geweest, ook heel mooi hoor ;-)
Veel plezier nog tijdens het laatste traject van jullie reis. Vrijheid Blijheid, dat is wel duidelijk.
Groetjes,
Rutger, Gea & Floris.

Willem Linda & Romy

Hallo campeerders,
Leuk verhaal weer, je moet het zo zien als jullie het niet een keer hadden geprobeerd, hadden jullie nooit geweten of het wat voor jullie was.
En jullie hebben het evengoed naar jullie zin daar.
Nog een paar fijne dagen en tot horens!
Groeten van ons3
PS we hebben jullie wel gemist bij Beinsdorp LIVE!, het was onwijs gezellig en super mooi weer, en er waren echt leuke bands dit jaar.

Onno

Hierbij wil ik even mijn petje afnemen voor Odette, die het toch maar mooi 3 weken heeft uitgehouden op een zeer beperkte ruimte. Vanochtend hebben we ons op 1 vierkante meter moeten vermaken terwijl het met bakken uit de lucht kwam.
Het viel af en toe niet mee, maar we hebben toch weer een apart avontuur beleefd.
Moppie bedankt en volgende keer weer een lekker wijntoertje in de Achterhoek. Xxx

Jootje

Hoiiii,
Geen idee of jullie vandaag alweer in dit heerlijke bewolkte Nederland aankomen, en we jullie vanavond alweer zien maar geloof me als je de weer voospellingen voor aankomende week ziet krijg je daar geen goed humeur van en zouden jullie weer het liefst in die blauwe druif stappen, want alleen al van je dekbedje en je gordijntjes en niet te vergeten de laarsjes word je alweer vrolijk...Weer een ervaring rijker en wij hebben weer van jullie verhaal genoten en ga ik nu snel de foto's bekijken. Zoals je ziet ben ik er weer lekker vreog bij op de zaterdag, was de hele week de hoort op en moest je verhaal nog lezen...misschien vanavond een live verslag en anders tot gauw maar weer.
Doe rustig aan en voorzichtig,
Kussies Mike en Joxxx