snowiestravel.reismee.nl

Costa Rica
Costa Rica Poas

Foutje in de uitgezette route

donderdag 8 september
Om een beetje op tijd aan te komen in Monteverde vertrokken wij rond 07.30 uur uit Manuel Antonio. We volgde de uitgezette route en al snel ontdekten we dat we ergens een afslag hadden gemist, maar we gaven het niet op en waren in de veronderstelling dat we uiteindelijk weer op de goede weg waren maar toen wij rond 14.00 uur arriveerden in La Fortuna (waren we hier niet al eerder geweest??) en nog steeds geen borden hadden gezien met Monteverde begonnen wij ons af te vragen waarom onze uitgestippelde route niet klopten en al snel werd ons duidelijk, na wat uitleg van een locale, dat Monteverde alleen bereikbaar is via Lake Arenal en dit was een rit van minimaal 3 uur. Inmiddels hadden we al 6 uur gereden en om er nog eens 3 uur aan vast te plakken zagen we niet zitten en daarom bedachten we ter plaatse, weer met behulp van de LP (wat zouden we zonder moeten?), een nieuwe bestemming welke wel een beetje in de buurt moest liggen van San Jose i.v.m. onze terugreis. Zo kwamen wij uit bij de Vulkaan Poas en na een hoop gegodver, getier en de pest in ons lijf zetten wij de route in naar Poas...en nadat we na 3 uur rijden nog niet op de plaats van bestemming waren begonnen wij ons af te vragen of we vannacht misschien in de auto moesten gaan slapen? Het was inmiddels 17.15 uur en natuurlijk al donker (kut evenaar) toen wij blij werden verrast met een bord met daarop, jawel Poas Vulcano..met daarachter 42 km en als je weet dat je hier over 42 km met gemak 2 uur kunt doen dan zakt de moed je aardig in de schoenen maar we namen de gok en zouden wel zien waar we uitkwamen. De route ging over donkere wegen (denk maar niet dat de wegen hier verlicht zijn) met hier en daar weer gigantische kuilen en veel autoverkeer. Toen we uiteindelijk een hotel tegenkwamen leek het ons verstandig om hier te gaan slapen maar daarover dachten ze in het hotel anders want alle kamers wargen volgeboekt...Of wilden ze ons gewoon niet hebben? Dit zeer chique hotel pasten waarschijnlijk toch niet binnen ons budget en dat zagen zij waarschijnlijk ook?? Wel was het hotel bereid een ander hotel voor ons te bellen om te vragen of zij nog plek hadden. Gelukkig, er was nog plek!! De jongen vertelden ons dat we nog 20 minuten moesten rijden en dus reden we maar weer verder. Aangekomen, het was inmiddels 18.45 uur, bij de lodge op het platteland leek dit een goede keuze te zijn (www.poasvolcanolodge.com). Voor $75,- inclusief ontbijt en exclusief tax konden wij hier 1 nachtje blijven. Avondeten bleek hier vanavond niet mogelijk en op aanraden van de eigenaar aten we bij een Frans restaurant, nabij de lodge gelegen, voor $35,-....SCHRIK...!!! Zo duur hadden we nog niet gegeten. Wel hadden we een voorgerecht, hoofdgerecht, 2 bier, ananassap en 4 koffie maar als je aan die lage prijzen gewend bent dat was dit toch echt het duurst waarvoor wij hebben gegeten. Maar waar hebben we het over?? Morgen gaan we een bezoek brengen aan de Poas vulkaan en zullen we daarna doorrijden naar het plaatsje Paraio wat ligt bij een meer, daar zullen we voor de laatste keer een hotel zoeken en dan rijden we terug naar San Jose voor onze laatste overnachting in Fleur de Lys en helaas zit de vakantie er dan op en vliegen wij terug naar Amsterdam...Maar zover is het nu nog niet. Nog even genieten dus!!