snowiestravel.reismee.nl

Pinquins, Perito Moreno, El Calafate, Puerto Madryn, Bariloche

Allemaal heel erg bedankt voor alle leuke reacties. Wij vermaken ons hier geweldig. Nieuwsgierig naar wat wij de afgelopen dagen hebben gedaan? Lees dan onderstaand verslag. Omdat het uploaden van foto`s erg traag gaat via dit weblog plaatsen wij de meeste foto`s op Picasa fotoboek. De meeste zullen hiervan automatisch een bericht ontvangen. Krijg je deze niet, laat het ons dan even weten. Geef ons jouw e-mailadres door en wij zorgen ervoor dat je in vervolg een automatisch bericht krijgt wanneer er nieuwe foto`s zijn geplaatst.

Vrijdag 8 januari '10
Een lang gekoesterde droom is vandaag uitgekomen, we hebben tussen wel honderden pinguïns gelopen en mogen genieten van deze waggelende beesten. Alvorens we naar de pinguïns gingen , we vertrokken pas om 14.00 uur, maakten we eerst nog een korte track van ongeveer een uur door het nationale park Tierra del Fuego.

Tierra del Fuego:
Dit nationale park strekt zich 60 km ten noorden van het Beagle-kanaal langs de grens met Chili. Het park heeft diverse landschappen, watervallen, bossen, bergen en gletsjers.De prachtige landschappen, meren, vogels en konijnen zorgden ervoor dat wij nog helemaal niet weg wilden uit dit park. Mensen met tenten en kampers zagen wij genieten en wetend dat zij hun overnachting daar zouden hebben, deed ons realiseren dat we hier nog graag hadden willen blijven.
Conclusie: 4 weken Argentinië is nu al te kort.

Terug naar de pinguïns:
Ook vandaag beseften wij ons waarom we op lang op reis zijn gegaan. Een pinguïn aanschouwen in de dierentuin is leuk, maar om ze in grote getale te zien leven in hun eigen leefomgeving is toch echt veel leuker. Als je er dan gewoon tussendoor mag lopen, en de pinguïns nog geen halve meter van je vandaan zijn verwijderd, ben je de reistijd om er te komen direct vergeten. Terugvarend mocht Onno het stuur van de boot overnemen en zo vaarden Onno met een boot, waar 2 motoren van 150 pk achterhingen, over de wateren van Argentinië.

Zaterdag 9 januari '10
Het ruige Ushuaia lieten wij achter ons voor onze nieuwe bestemming El Calafate met zijn onweerstaanbare gletsjer Perito Moreno. De enige gletsjer in de wereld die niet smelt.

Al rijdend vanaf het vliegveld naar het centrum van El Calafate, met aan de rechterkant het turkoois Lago Argentino en links prachtige bergen, bleven wij ons verbazen over de schoonheid van dit land en de diversiteit in landschappen. El Calafate heeft iets weg van een cowboy dorp maar is door de vele houten huizen ook te associëren met een gezellig Oostenrijks dorp. ‘Balcon de Calafate', de naam van de tour die wij 's avonds maakten met een 4x4 drive, liet ons ook nu weer een geweldig deel van Argentinië zien.

Zondag 10 januari '10
Hadden we gedacht dat de minitrekking naar gletsjer Perito Moreno, waarbij wij met ‘crampons' (soort spikes) over de gletsjer liepen, het hoogtepunt zou worden van ons bezoek aan Patagonie, dan kwamen we bedrogen uit. Een natuurverschijnsel zo mooi om naar te kijken maar die ons, na een trekking die startten om 11.00 uur en eindigden om 21.30 uur, behoorlijk begon te vervelen. Daarbij kwam ook nog dat ik (Odette) de gletsjer heb verlaten omdat ik last kreeg van mijn hoogtevrees. Toch hadden we het niet willen missen want zoiets zie je nergens anders.

Maandag 11 januari '10
Na de vele tours die wij de afgelopen dagen maakten waren wij blij om deze ochtend even rustig aan te kunnen doen. We skypten wat met het thuisfront en gingen op zoek naar wat warme kleding. Onze rugzakken zijn namelijk meer ingericht op warme temperaturen dan de kou van de afgelopen dagen. Omdat we niet konden slagen trokken we maar weer dezelfde kleren aan op weg naar de paarden voor een rit van ca. 1 ½ uur, met aansluitend eten. Het was een prachtige tocht door de valleien van El Calafate, met heerlijk eten en goede Argentijnse wijn. Ondanks dat we alleen maar stapvoets mochten rijden met de paarden, bleek ook dit toch niet geheel zonder risico. Het paard van Onno begonnen te steigeren, waardoor hij van het paard viel en het paard er van doorging zonder Onno, met als gevolg dat alle paarden een beetje gek gingen doen. Gelukkig had Onno niets en zo konden wij terugkijken op weer een fantastisch tour.

Dinsdag 12 januari '10
Helaas vandaag een dag die de boeken ingaat als een ‘verloren' dag. Onze vlucht van El Calafate naar Trelew had een vertraging van 3 uur waardoor we pas om 24.00 uur in Puerto Madryn aankwamen en toen nog een slaapplaats moesten zoeken. Onze 1e keuze voor een hostel bleek vol. Gelukkig was de man van het hostel zo aardig om te bellen naar collega's, maar toen wij bij het 10e telefoontje hoorde ‘completo' vroegen wij ons af of we nog wel ergens zouden kunnen slapen, maar uiteindelijk, bij het 15e telefoontje lukte het toch. Hoewel de kamer meer iets weg heeft van een gevangenis dan een hotelkamer waren wij allang blij dat we ergens konden slapen. Morgen zien we wel weer!

Woensdag 13 januari '10
Of het kwam door de slechte hotelkamer, die niet bepaald schoon was, of door het wisselende weer van de afgelopen dagen weet ik (Odette) niet, maar toen ik vanmorgen opstond voelde ik me behoorlijk beroerd en totaal futloos. We verkasten naar een leuk hostel en besloten om het maar even rustig aan te doen en geen tour te maken. De tours die je hier kunt doen vinden grotendeels plaats op zee en dat leek ons niet zo verstandig met de harde wind hier in Puerto Madryn. Het werd een dag van relaxen en kletsen met andere reizigers.

Donderdag 14 januari '10
Wellicht zal niet iedereen begrijpen wat er nu zo leuk is aan reizen. Zware rugzakken, lange busreizen, vliegen van de ene naar de andere plek en geen slaapplaats kunnen vinden als je ergens midden in de nacht aankomt. Ja, we maken het allemaal mee en ook wij vinden dat niet altijd even leuk. Toch weegt dit alles niet op tegen al het moois dat we meemaken. Neem nu zo een dag als vandaag. Vroeg in de ochtend, we dronken onze koffie in de tuin van het hostel , kletsten we wat met twee mensen uit Finland en hun vrienden uit Buenos Aires, die ook vakantie vierden. De Argentijnse man regelde een hostel voor onze volgende bestemming, hetgeen ons zelf nog niet was gelukt omdat alles, waarnaar wij informeerden, was volgeboekt. Dat Argentinië zelf vakantie viert is goed te merken. Het is bijna onmogelijk om een slaapplaats te vinden, tenzij je 350 euro per nacht wilt betalen. Hij vroeg ons of we meegingen om zijn zoon Lucas op te halen die een duikcursus had gehad en uiteindelijk brachten we de hele dag door met deze mensen. We gingen naar de pier waar we zeehonden zagen, aten in hun vakantieverblijf en dronken daar voor het eerst, en tevens voor het laatst, Mate. Fantastisch allemaal...en dat maakt het reizen nu zo leuk!

Mate
Het drinken van maté thee is in Zuid-Amerika net zo een gewoonte als het gebruik van koffie en thee in de rest van de wereld. De inheemse Guarani zijn echter nooit afgeweken van het bereiden van de thee voor gezondheidbevorderende doeleinden. Ze gebruiken het om het immuunsysteem te versterken, het bloed te zuiveren en ontgiften, het zenuwstelsel te versterken, veroudering tegen te gaan, vermoeidheid te bestrijden, de geest een oppepper te geven, de eetlust onder controle te houden en tegen verzwakking, stress en slapeloosheid.

Vrijdag 15 januari '10
Na een busreis van 13 uur zijn we vandaag aangekomen in Bariloche. De bussen zijn hier erg goed, zo konden we bijna helemaal plat met onze stoel, kregen we een deken en kussen en zelfs eten, maar 13 uur reizen blijft lang. Bariloche is met zijn bergen, meren en Zwitserse uistraling (chocolade en kaasfondue tref je in bijna elke winkel/restaurant) erg mooi. We begrijpen maar al te goed waarom Willem Alexander en Maxima hier hun stukje grond hebben gekocht. De zomers zijn er mooi en in de winter leent dit gebied zich perfect voor skiën. We probeerden een auto te huren om daarmee de volgende dag de 7 meren route te rijden, maar in heel Bariloche is geen auto meer te huur. Natuurlijk konden we ook een tour boeken maar omdat ik (Odette) nog steeds ziek ben willen we niet afhankelijk zijn van tijden en op ons gemak de dingen kunnen doen.

Zaterdag 16 januari '10
Was het gisteren een mooie dag geweest met veel zon en goede temperaturen, vandaag was het bewolkt en koud. De korte broek werd dus weer omgeruild voor warme kleding. Geen wonder dat je met deze wisselende temperaturen ziek wordt!! We bezochten vandaag Cerro Otto, een berg op 1405 meter hoogte, waar we met de kabinelift heengingen. Een prachtig uitzicht die, door de bewolking en harde wind, niet de mooie plaatjes opleverde als wanneer de zon had geschenen. Llao Llao, het beroemdste en wellicht duurste hotel van Argentinië, bezochten wij daarna met de bus. Als toeristen met camera's maakten we foto's van dit hotel, dat prachtig uitzicht heeft over de bergen en waar Willem Alexander en Maxima natuurlijk eens geslapen hebben. Wij kwamen niet verder dan alleen maar plaatjes schieten.

Mijn reis
15 reacties, waarvan 15 nieuw

heike en joris - 490 dagen 0 uur geleden

Hoi Det en Onno,
We genieten van jullie verhalen en verheugen ons al op de volgende dagen!
Is echt leuk tussen de pinguïns te lopen! We hebben dit in Zuid-Afrika gedaan en vonden het erg plezierig. We hopen dat het met Odette nu weer beter gaat en zij weer volop van de reis kan genieten. Wees maar gerust. Ook hier in het noorden word je door de lage temperaturen ziek.

zusje - 490 dagen 0 uur geleden

He liefjes,

Heb ik jullie net weer gemist op Skype, hoorde ik van LP. Zwaar balen, maar ik liep in Ikea, heb namelijk een nieuw bed gekocht! En daar moet natuurlijk bijpassend linnen/inrichting enz. bij :).

Dus gelijk maar even ingelogd om de reis weer met jullie mee te beleven. Al lezend, kan ik het haast niet bijbenen, laat staan als je het echt mee moet (mag) maken!

Nou sis, word snel beter. Ik ga zada even op kraamvisite bij Bas. Oh ja, Borgje is eindelijk in love! Leuk, he?

Oh, ik heb alweer zoveel te vertellen; dus ik hoop dat we snel even kunnen Skypen, want ik mis mijn kletsmaatje wel hoor!

Dikke kus voor jullie allebei en tot snel

maja - 489 dagen 23 uur geleden

Leuk hoor jullie verhalen en ook heel herkenbaar...heel veel oja-dat- was-ook-zo-momenten!
Nu nog even de foto`s bekijken. Blijf genieten en neem tussen het reizen ook een beetje vakantie!

Willem Linda en Romy - 489 dagen 23 uur geleden

Hallo O en O
Alles oke? met ons wel, (aftellen naar de wintersport) van al jullie verhalen krijg je vanzelf zin in vakantie!
Zo te lezen hebben jullie het helemaal naar jullie zin, mooie foto`s en een leuk verslag.

Groeten van ons

Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan - 489 dagen 23 uur geleden

Dag lieverds,

Leuke verhalen weer en zodirekt nog even de foto`s bekijken. Ben benieuwd. Zal wel prachtig zijn.
Sterk snel aan en tot Skypes, mails, blogs.

Kussss, Agnes.

Mams en Paps - 489 dagen 10 uur geleden

Hoi det en on
Helemaal leuk om je verhalen te lezen en de foto`s te bekijken.
Onno je ziet er stoer uit als kapteinop de boot,je staat er ook bij van kijk mij nou dit kan ik ook.
Odette ik hoop dat het weer beter met je gaat.
zodra jullie weer aan line zijn zal ik Bas voor de webcan houden.
Nou tot horens maar weer.
Groetjes van ons en een knuf van Bas.

Thea en Hans - 489 dagen 8 uur geleden

Hoi Hoi Onno&Odette
Weer met veel plezier alles mee beleeft Ja alleen de leuke dingen natuurlijk ..Onno ik hoop dat je geen last van die val over hebt gehouden .en Odette weer gauw opknappen hoor ? Gezellig dat we even bij hebben kunnen praten via de skype dat is toch geweldig .En tussen 2 haakjes die Thee die jullie daar gedronken hebben dat lijkt me wel wat ? Misschien kan je wat pakjes meenemen ?.Nou weer lekker verder genieten en voorzichtig maar weer . We kijken weer uit naar een skype praatje .
Heel veel liefs je ouders XXXX Doeiiiiiiiiiiiii

Marco en Hester - 488 dagen 8 uur geleden

Hoi!

Jammer dat jullie er gisteren niet bij waren, maar leuk jullie ff gezien en gesproken te hebben! Ik heb net de verhalen gelezen en ga zo nog even de foto`s kijken, maar het klinkt geweldig! Leuk al die dieren en prachtige tochten.

Hier alles nog ok. We worden langzamerhand een beetje zenuwachtig wanneer het zal gebeuren! Maar nog 2,5 week en het kan ook langer duren natuurlijk. We zien het wel! Ik voel me op zich nog prima, alleen erg last van tintelende handen door het vocht; net of er stroom doorheen gaat af en toe. Lopen gaat wat lastiger, dus kleine stukjes en rustig aan.

Nou, genieten jullie lekker verder en jullie horen het wel als er nieuws is!

Veel liefs van ons. xxx

Agnes - 488 dagen 7 uur geleden

Haaaallootjes,

Wat onwijs leuk jullie even `gesproken` te hebben gister, ik mis jullie nu al heel erg (nog 10 weken te gaan!!!). Maar gelukkig bestaat Skype en hoop ik dat we elkaar weer treffen achter de cam!

YY riep van de week nog out of the bleu ... 'ik vind het helemaal niet leuk dat Odet & Onno zo lang weg zijn. Ze gaan wel 90 nachtjes!!!'. Zo schattig. Ook zij mist jullie, toch gek want ze ziet jullie niet echt wekelijks zullen we maar zeggen. Grappig hoor, maar ze vind het oprecht jammer.

Enneh .. hoe is het met de prijsvraag, je snapt natuurlijk wel dat ik voor de souvenirs ga!!!!

Ik zal proberen zo snel mogelijk de foto`s van gister in een Picasa album te zetten.

Dikke kus en knuffel van mij (en de rest ook natuurlijk, maar dat spreekt voor zich!).

XXX Agnes
www.agarto.web-log.nl

Elsbeth - 487 dagen 10 uur geleden

Wat een sensatie, tussen honderden pinquins door lopen! Wij hebben er maar een handjevol gezien in Nieuw Zeeland en vonden dat ook al geweldig.
Ik vind het wel een beetje brutaal om te vragen, maar zouden we ook mee mogen kijken naar jullie foto`s? Beterschap Odette (misschien Ecchinaforce gaan slikken voor een hogere weerstand, als dat daar te krijgen is?) Groetjes, Elsbeth

Nora - 486 dagen 14 uur geleden

Hoi Dette en Onno,

Heel leuk jullie vakantiedagboek te lezen. k vind het heel erg dapper wat jullie doen. Geniet er zoveel mogelijk van. Ik kan mij niet voorstellen wat het in het echt met je doet. Maar je beschijft het heel goed. Al loop je een paar weken al in de kou, hier in NL wordt je ook ziek. Dus het maakt niet uit. Probeer wel goed te eten, hier krijg je energie van.
Blijf gezond zodat je nog meer kan genieten.
Nou veel plezier en geniet van al het moois van de wereld.
Dikke kus
Nora en Emile

Susanne - 486 dagen 8 uur geleden

Hoi Onno en Odette,

Heb met veel plezier gelezen hoor en moest wel even lachen om dat verhaal met dat paard, je moet er wel op blijven zitten onno!)
Maar klinkt allemaal wel geweldig hoor en ik hoop dan ook dat jullie nog veel meer leuke dingen gaan beleven en dat wij daar dan weer met veel plezier over kunnen lezen!
Nog heel veel plezier en dat je (odette) je snel weer beter voelt.

Ps hier bij fnv nog steeds hetzelfde, jeffrey doet goed zijn best en bram hebben we uitgebreid uitgezwaaid op zijn laatste dag en daarna snel de deur achter hem op slot gedaan hihi...

Groetjes...

Sandra - 484 dagen 6 uur geleden

Wat een mooie verhalen!!!

We beleven de reis vanachter het scherm toch een beetje mee.

Geniet ervan, wij kijken uit naar de het volgende verhaal.

Liefs,
Rob, Sandra en Chloe

Asje - 481 dagen 5 uur geleden

Hallootjes, ik wacht met smart op jullie verdere avontuur ? Waar blijven de verhalen en de foto`s. Natuurlijk heel veel plezier en geniet van al het moois.
Liefs, Asje

Ranjita - 481 dagen 3 uur geleden

Hoi Onno en Odette,

Wat een mooie verhalen en ze worden ook heel leuk verteld!:)
Het is wel heel stil zonder Onno hier, maar even rust is ook wel lekker...geen geschrik.
Gaaf hoor om die Pinguins in het echt te zien, ik kan me voorstellen dat je daar uren naar kunt kijken en dan in die prachtige natuur.

Oke, stop weer, maar blijf zeker jullie site in de gaten houden!

Geniet ervan en stuur wat zon!

Groetjes,
Ranjita