snowiestravel.reismee.nl

Sawadikap en tot ziens in Nederland

Donderdag 9 juli t/m maandag 13 juli
Eerder dan verwacht arriveerden we vrijdag 11 juli om 18.00 uur in Bangkok. Omdat onze vlucht van Kuching naar Kuala Lumpur goed verliep konden we een vlucht eerder nemen van Kuala Lumpur naar Bangkok. We namen wederom de bus voor 66 Bath naar het centrum van Bangkok en stapten uit bij Khao San Road. Hoewel het hotel van onze keuze volgens Internet volgeboekt was probeerden wij het toch en we hadden geluk. We boekten gelijk voor 2 nachten. We brachten onze dagen door met winkelen, zwemmen, massage, internetten en onze grootste hobby, eten. Op 11 juli vlogen we van Bangkok naar Krabi. Aangekomen in Krabi gingen we met een veel te vol geladen bus naar de pier van Ao Nang. Hiervandaan vertrok de boot naar Railay en Hat Ton Sai. Met ca. 10 passagiers aan boot en een wilde zee ging de boot aardig te keer , en omdat wij voor in de boot zaten werden we behoorlijk nat van het opspattende water. Hoewel het nog lang niet zo heftig was als 2 jaar geleden (onze boottocht van Koh Samui naar Koh Tao) vond ik het toch geen prettige vaart en werd ik helaas weer misselijk. Als enige van alle passagiers gingen wij naar Hat Ton Sai, alle andere kozen voor Railay. Met onze rugzakken, die inmiddels niet meer zou zwaar waren omdat we wat spullen hadden achtergelaten in een kluis op het vliegveld, moesten we vanuit de boot eerst nog een klein stukje door het water alvorens we het eiland bereikten. In de bomen slingerden apen heen en weer en hoewel we al veel apen hadden gezien in Borneo vervelen deze nooit. Hat Ton Sai is gelegen in een baai tussen 2 rotsen, waar bergbeklimmers heenkomen om hun sport te beoefenen. Helaas troffen wij een smerig strand aan die meer iets weg had van een vuilnisbelt dan een idyllisch strand zoals wij dit voor ogen hadden. Het leek wel of er een 2e Tsunami over het eiland was gespoeld. Lege restaurantjes, vieze straatjes met overal vuilnis, afgebroken huisjes en slechts enkele toeristen was het enige dat wij zagen. Aan het eind van het eiland troffen we gelukkig een restaurantje waar we iets konden eten. We aten wat en besloten met de boot terug te gaan naar Ao Nang. Omdat wij de enige 2 toeristen waren voor een longtailboot, moesten we de volle mep van 800 Bath betalen. Hat Ton Sai werd dus een duur bezoekje. Het was inmiddels gaan regenen en omdat we geen zin hadden om in de regen op zoek te gaan naar een kamer voor de komende nacht, besloten we om naar Andaman Resort te gaan.Dit kenden wij nog van onze rondreis in 2005 door Thailand. We boekten een bungalow voor 1 nacht voor 1450 Bath inclusief ontbijt. De regen kwam inmiddels met bakken uit de lucht waardoor wij niets konden ondernemen. We sliepen een paar uurtjes en aten 's avonds in een restaurantje die als enige nog open was. Het werd onze slechtste en duurste maaltijd van onze vakantie tot nu toe. De zware regenbuien zullen er vast en zeker aan bijdragen maar Krabi vinden wij niet meer wat het was in 2005. Het authentieke van Thailand is verdwenen en het massatoerisme heeft ook hier zijn entree gemaakt. Luidruchtige Engelse verstoren het ooit zo leuke en mooie Krabi en ook Nederlanders zijn in veel te grote getale aanwezig. Het is jammer dat het aan het veranderen is in Thailand, en dat in zo een kort tijdsbestek. Ook op het altijd zo gezellig Khao San Road in Bangkok is een hoop veranderd t.o.v. 2 jaar geleden. Kon je 2 jaar terug om 00.00 uur 's avonds nog gezellig rondlopen op Khao San Road, nu was het er veel te druk met dronken backpackers en waren er veel politieagenten op de been. Iets wat je toen niet zag. Gelukkig was er in Kanchanaburi, waar wij onze eerste dagen van onze vakantie doorbrachten, niet veel veranderd en hebben wij toch nog een stukje authentiek Thailand mogen ervaren. Wel staat voor ons vast dat dit echt ons laatste bezoek was aan Thailand. Helaas, maar Thailand wordt wat Benidorm 25 jaar geleden was. Wij sluiten onze vakantie af in Krabi en zullen met heel veel mooie herinneringen terug kijken op fantastische tijden die Thailand ons 4 keer heeft bezorgd. Het wordt tijd voor een nieuwe ontdekking en daarmee hebben wij onze start gemaakt in Maleisisch Borneo. Wij hebben een ongekend mooie tijd gehad in een land met prachtige natuur, een zeer oprecht en vriendelijke bevolking en waar je, als je de weg een beetje kent, voor weinig geld goed kunt eten. Dat je, omdat het een Islamitisch land is, niet overal bier kunt krijgen is misschien niet altijd leuk maar het heeft ook zeker voordelen! Je zult er geen dronken backpackers tegenkomen maar alleen mensen die enkel en alleen voor de schoonheid van het land gaan. Want dat is Borneo!!

Nu terug naar Thailand.....Na een nacht met alleen maar regen werden we 's morgens wakker met....regen! Dat hadden we toch niet kunnen bedenken. We gingen immers naar het Zuiden voor een paar dagen strand en nu liepen we er met onze paraplu's. De straten waren leeg, de winkeltjes gesloten en het enige geluid dat we hoorden was het geluid van de wilde zee, de wind en de regen. We hadden ons zelf nog een luxe hotel beloofd voor mijn 40e verjaardag en met een tuk tuk lieten wij ons hier afzetten. Het hotel heeft kamers met een balkon met een trappetje ernaast. Via dit trappetje loop jezo het zwembad in. Het zag er echt allemaal erg leuk uit maar het was volledig uitgestorven. De kamer zou ons 3600 Bath per nacht gaan kosten en met het idee dat wij, door de vele regen, toch geen gebruik zouden maken van het zwembad, besloten we de kamer niet te nemen. Tegenover het hotel was nog een hotel gevestigd. We informeerden en hadden uiteindelijk voor 3900 Bath een prachtige kamer voor 3 nachten. De volgende was het gelukkig droog en konden we eindelijk weer iets ondernemen. We huurden twee scooters en gingen op zoek naar een Nationaal Park met wilde dieren en watervallen. Door de drukte van het verkeer was het niet echt ontspannen rijden en daarom deden wij het rustig aan. Na 2 uur tuffen werd het tijd voor wat eten. Geen restaurantjes zoals in Ao Nang, maar tentjes bij de huizen van de lokale bevolking die geen woord Engels spreken. Toch gingen we de uitdaging aan en m.b.v. de Lonely Planet bestelden wij Pad Thai met kip en wat drinken. We aten er echt fantastisch voor 110 Bath. We reden verder en kwamen eindelijk een bord tegen met de naam van het park waarnaar wij op zoek waren. Het was nog 16 km rijden en omdat het al 16.30 uur was besloten wij om niet verder te rijden. We moesten de weg terug ook nog vinden en we hadden inmiddels al zoveel afslagen gehad, dat we er niet zeker van waren of we de weg terug nog wel zouden vinden. Na hier en daar de weg te vragen waren we rond 18.00 uur terug in Ao Nang. We aten 's avonds bij een eettentje op straat met welgeteld 2 tafeltjes. Hier tenminste geen toeristen en al helemaal geen toeristen prijzen. Voor 5 euro hadden we een red curry, masaman curry en 2 shakes. Dat is zoals Thailand voorheen overal was! Morgen hopen we op een droge dag zodat wij nog een tocht met een speedboot kunnen maken langs de eilandjes van de Andaman zee. Vanuit Thailand zeggen wij: Sawadikap en tot ziens in Nederland.
Account
Score 0

Score: 0/5
Stemmen: 0

Mijn reis
5 reacties, waarvan 4 nieuw

THEA - 679 dagen 1 uur geleden

Hoi ONNO en ODET
Weer een heerlijke lange brief met leuke avonturen.dit zal de laatste wel zijnhè want het zit er weer bijna op.Jammar dat zo`n mooi land aan het verandere is ,maar jullie hebben het fijne en het mooie er nog van mee kunnen maken dus maar weer op zoek naar een ander mooi land .Er zijn nog genoeg landjes over alhoewel jullie er al heel wat gehad hebben.De planten bakken staan er nog mooi bij dus zetten we ze weer mooi op z`n plaats bij je weer gezellig als jullie weer thuis komen.Nou tot het belletje van thuiskomst en dan zie we elkaar weer op schiphol Hartelijke groetjes van ons en veel liefs PA en MA xxxxx

iny - 678 dagen 11 uur geleden

Zoals ik al schreef, balen die regen. Gelukkig lees ik dat jullie ook nog de leuke en authentieke dingen kunnen vinden. Nog 2 nachtjes en dan helaas ........, maar er komen nog veel meer mooie tijden aan! Tot snel, lieverds

Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan - 678 dagen 1 uur geleden

Heej luitjes,

Jammer dat jullie het zo zien veranderen, dan zal ik helemaal wel ooit (als ik er nog eens komt) vol verbazing kijken naar de veranderingen, het is voor mij tenslotte al weer 14 jaar geleden (oef, wat klinkt dat lang hahaha). Maar goed ...

Jammer van de regen maar gelukkig toch nog droog gehad en leuke belevenissen meegemaakt.

Voor jullie zit het er bijna op maar jullie hebben mooie vooruitzichten dus ....

Kus en goede terugreis he ...

XXX Agnes.

Mike en Jo - 676 dagen 2 uur geleden

Nog even een laatste berichtje.......Inderdaad jammer van Krabi, het klinkt ook helemaal teleurstellend want wat hebben wij het daar op dat eilandje leuk gehad. Regen werkt ook al niet mee, maar goed gelukkig is de wereld nog groot.
Nu weer gezellig thuis en zondag lekker in de regen naar Guus. Ook leuk. Tot snel maar weer.

Henk - 673 dagen 22 uur geleden

Hoi Odette en Onno

Leuk om jullie verhalen te lezen.
Jammer dat Thailand zo veranderd is. heel anders dan toen wij er waren ! Waarschijnlijk heeft ook hier de commersie toe geslagen .

Kuala Lumpur hebben we ook twee jaar geleden ervaren als een van de netste en opgeruimdste steden althans voor Aziatische begrippen. Zo zie je maar weer hoe verschillend de ervaringen kunnen zijn in een toch wel relatief korte tijd.

vraag me af of de locale mensen er ook veranderd zijn ?

bedankt dat ik jullie de verhalen gedeeld hebben

de groetjes en een dikke kus

Henk