snowiestravel.reismee.nl

Longhouse, Batang Ai en Bako National Park

Zaterdag 4 juli '09 t/m maandag 6 juli ‘09
Om 08.15 uur werden we door onze gids opgehaald voor ons vertrek naar het rehabilitatie wildlife park voor de Oerang Oetangs. In het park leven 24 oerang oetangs die klaar gestoomd worden voor terugkeer in de vrije natuur. Helaas zagen we er maar eentje. We vervolgden onze 4 uur durende autorit waarna we aansluitend met een boot ca. 50 minuten door de wateren van de jungle voeren. De rust en de omgeving was hier werkelijk fantastisch, we genoten van elke minuut. Aangekomen bij de Iban stam werden we met Tuak (rice wijn) welkom geheten en werden de kwade geesten, die wij wellicht hadden meegenomen, door een gong verdreven. Samen met het stamhoofd en andere leden van de Iban stam dronken we koffie en thee. We bevonden ons, als enige toeristen, in een longhouse waar ca. 40 gezinnen in goede harmonie zeer primitief met elkaar samenleven. De naam zegt het al maar een ‘longhouse' is een lang huis van wellicht 120 meter lang waar de gezinnen allemaal hun eigen onderkomen hebben, maar het drinken van koffie en thee gebeurt gezamenlijk. Ze hebben geen stroom, electra en stromend water. De mensen wassen zich in de rivier en koken gebeurt op een kookplaat met een gastank of op open vuur in bamboe. 's Avonds tussen 19.00 en 22.00uur draait er een aggregaat die voor stroom zorgt. Ook wij moesten ons dus overgeven aan deze manier van leven. Je beseft je dan wederom dat de luxe van stromend water helemaal niet zo vanzelfsprekend is! Ons avondeten aten wij op de grond, bij een gezin in de laatste kamer van het longhouse. Drie schattige jonge katjes amuseerden ons gedurende de maaltijd. Later op de avond dansten 4 leden van de Iban voor ons en later moesten wij zelf ook meedansen. Een en ander ging gepaard met eigen gebrande whisky en rice wijn. Het was wederom genieten van het warme gevoel dat deze mensen ons bezorgden. De gastvrijheid en vriendelijkheid was voor ons werkelijk ongekend. Het is gebruikelijk om iets van een versnapering mee te brengen voor de kinderen van de Iban, en dat deden wij dus ook. Wij overhandigden dit aan het stamhoofd. Er werd nog veel gedronken en gekletst. Dat de whisky en de rijstwijn een hoog percentage alcohol bevatte merkten wij goed. Rond 22.30 uur hielden wij het daarom voor gezien en brachten wij onze nacht door onder een klamboe. De volgende ochtend nuttigden wij ons ontbijt bij hetzelfde gezin waar we onze avondmaaltijd hadden. Het was dus weer volop genieten met de 3 katjes. Alvorens we het longhouse verlieten kregen wij nog een blaaspijp demonstratie en mochten we zelf ook blazen, zagen we een hanengevecht en hadden we nog een lunch bij een ander gezin. Onze lunch was bereid in een bamboe. Koken in bamboe geeft een typische smaak aan het eten. Wij vonden het niet heel bijzonder. We namen afscheid van de leden van de Iban en lieten ons met de boot terugvaren naar onze opstapplaats. Vanaf hier werden wij door onze gids met de auto naar Batang Ai gebracht. Daar aangekomen werden we blij verrast met een schitterende omgeving. Met een boot voeren we ca. 20 minuten, waarna we aankwamen bij het Hilton hotel. Van het primitieve leven van de Iban kwamen we terecht in een waar paradijs. De bouw van het Hilton hotel is een met de natuur. We hadden een heerlijke relax middag bij het zwembad en we genoten van ons bed en de heerlijke douche, die hadden we per slot van rekening moeten missen. De volgende dag hadden we een lange rit terug naar Kuching. In Kuching ontmoetten we nog een stelletje die uit Haarlem kwamen.

Dinsdag 7 juli '09
Om 09.00 uur werden we door onze gids naar het Bako National Park (BNP) gebracht. Gelukkig hoefden we nu maar een half uurtje te rijden en een half uurtje te varen. BNP ligt aan de Chineze zee en is de leefomgeving van verschillende soorten apen, waaronder de neusaap. De neusaap komt alleen voor in Borneo. Verder zijn er slangen, zwijnen, verschillende soorten vogels, slangen en veel insecten te vinden. Er zijn veel trekking trails van 1 km tot 12 km. Toen we aankwamen maakten we onze eerste trail met onze gids. Twee uur lang wandelden we, met een zeer hoge temperatuur, door de jungle. Het was zwaar maar zeker de moeite waard. Na onze lunch hadden we nog een trail van ca. 1 ½ uur waarna we checkten voor onze accommodatie. We namen even rust. Hadden we gisteren nog een luxe hotel, nu waren we weer back to basic en moesten we alles goed opbergen voor de brutale apenLater in de middag zwommen we nog wat in de zee en onze avond sloten wij af met eten in het enige restaurant op BNP. Ook hier ontmoetten wij weer Nederlanders. We zitten ook overal!

Woensdag 8 juli 2009
We hadden een slechte nacht achter de rug maar dat weerhield ons er niet van om er om 06.00 uur uit te gaan. We maakten een strandwandeling en hoopten dat we nog wat neusapen zouden zien. Helaas zagen we ze niet meer. We zwommen nog wat in de zee en verlieten om 12.00 uur met de boot het BNP. Terug in Kuching bezochten we het Sarawak Museum. In het museum zijn dieren opgezet die leven in Borneo en je vindt er informatie over de Iban stam. Om 17.00 uur hadden we een afspraak bij borneoheadhunters.com. Onno liet een tatoeëring zetten op de traditionele manier. Henkie Penkie brengt met enige regelmaat een bezoek aan deze shop en deze manier van tatoeëren is ooit vertoond in een programman van hem. 3 uur later verlieten we de tattoo shop en dit was onze laatste avond in het geweldige Kuching. Morgen vertrekken we met het vliegtuig naar Kuala Lumpur en reizen we dezelfde dag nog door naar Bangkok.

Mijn reis
6 reacties, waarvan 3 nieuw

iny - 684 dagen 1 uur geleden

He lieverds,

Je ziet ik doe mijn best, ben trouwe lezer (en zelfs nog op om 20.13 uur). Zo te lezen, was jullie programma weer geweldig. Een groot avontuur en belevenis. Nog een zakelijk leuk bericht: 613 is waarschijnlijk vandaag getekend en ze nemen het parket! Volgende week woda heb ik een bezichtiging in 616! Ik had gehoopt deze ook nog snel even te kunnen aankleden, maar we hebben uiteindeljk besloten af te wachten wat de kijkers doen, als ze kopen, zou het mooi zijn anders gaan we alsnog inrichten. Vandaag heb ik de gebroeders GB en JB even in het zonnetje gezet met een dinerbon en gelijk de sleutels van 616 gehaald. Kreeg ook nog een enthousiast iemand voro de Brighton. Die ga ik morgen benaderen; dus je weet maar nooit, maar goed terug naar de vakantie en lekker verder genieten, goede vluchten en relaxen in paradijs. LP vroeg trouwens nog of ik in september mee ga naar Curacao. Ik ben aan het denken, hihihi. Misschien wil ik ook wel iets met Hoefje gaan doen, die hier heerlijk naast me ligt. Oh, en ik kreeg ook nog een fotoreportage van de twee homo`s; wat een schatjes samen! Nou genoeg gekletst; de rest komt wel bij thuiskomst, maar dat is nog heeeeeeeel ver weg.

Dikke kus.
IKje

Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan - 684 dagen 0 uur geleden

Heej schatties,

Ik dacht al ... wát is het stil op je log, maar kreeg geen updatemailtjes dus .... van de laatste wel gekregen en zie ik gewoon meerdere berichten. Leuk leuk leuk ... om alles te lezen hoor. Heerlijk.

Beinsdorp (lijkt al weer láng geleden) was weer heel erg gezellig en leuk. Volgend jaar zijn jullie er weer bij?!

De verjaardagen hier waren erg gezellig. Het weer werkte gelukkig mee en we hebben genoten van de visite en van jullie mooie kado!!!

Nog 2 nachtjes en ook wij gaan Ben en San achterna genieten in de Dordogne ... heerlijk.

Nou, lieverds geniet lekker verder en hopelijk kan ik in La Douce France ook genieten van jullie verhalen en anders komt het erna wel ....

Kus kus en dikke knuffel van ons.

Agnes.

Mike en Jo - 683 dagen 23 uur geleden

Hoiiiiii,
Gelukkig daar zijn ze weer, weer genoeg meegemaakt. Leuk hoor vooral bij de Iban stam, lijkt me erg leuk om mee te maken. De foto`s waren ook erg leuk hihi dat jullie lekker aan het mee dansen waren Onno met zijn gekken bokke sprongen, geweldig. En die van On met die man van de stam was erg leuk, zoek de verschillen. En natuurlijk die van die kindjes, en jullie met de hoofdjes boven de tafel geweldig. Nu nog èèn van de tatoe ben wel benieuwd. We zijn benieuwd naar de rest dus we lezen wel weer. Veel plezier nog...
Kus.

Thea - 683 dagen 22 uur geleden

Hallo Onno en Odette
Blij weer wat van jullie te horen 5 dagen duurt lang als je in de jungle zit, maar zo te lezen maken jullie weer geweldige dingen mee ,en genieten wij weer van de verhalen ,Wat een ervaring om tussen die families te zitten en alles mee te maken,nou nog heel veel plezier en tot het volgende bericht...
Groetjes en veel liefs PA en MA xxxxxxx

San - 683 dagen 8 uur geleden

Dag lieverds wat spanende verhalen allemaal en leuke foto`s. Heerlijk genieten van jullie reisverhalen. Ja wij zijn ook aan het aftellen en hebben er heel veel zin om naar Frankrijk te gaan, nog de laatste dingen inpakken en gaan met die KIP. hihihihi Liefs van ons Ben San & Sebas

Marco en Hester - 679 dagen 2 uur geleden

Hoihoi!
Ik hoop dat je onze sms voor je verjaardag ook gehad hebt, maar anders nogmaals van harte met je 40e verjaardag! Ook ik had nog helemaal geen melding gekregen, vandaar dat ik nog niet op je site had gekeken, omdat ik dacht dat er nog niks op stond! Nu dus een hoop te lezen en weer prachtige verhalen!

Hier alles goed. Ook lekker weer gehad en het ziet er naar uit dat mijn flat verkocht is! Dus allemaal spannend en komen nog meer drukke tijden aan haha!

Genieten jullie nog even lekker! Tot ziens en liefs van ons. xxxx